De prestaties worden verzorgd door de 2-liter turbomotor die de Impreza al drie keer een wereldtitel bezorgde. Hoewel de watergekoelde viercilinder boxermotor een update kreeg om aan de huidige emissienormen te voldoen, wijzigde het vermogen van 218pk niet. Die kracht ontplooit zich bij 5.600t/min. Het koppel steeg van 290 naar 292Nm terwijl het toerental waarbij die vrijkomen met 400t/min daalde tot 3.600t/min. De aanpassingen die de zestienklepper te beurt vielen weerhouden hem er overigens niet van om nog steeds uit blinken inzake soepelheid, vinnigheid en krachtontplooiing. De Impreza WRX is tot 230km/h snel en spurt in 6,2sec tot 100km/h. Subaru stelt dat de Impreza volgens de gemengde cyclus genoeg heeft 10,2l/100km. Wie echter helemaal opgaat in de belevenis zal al vlug merken dat er ruim 20 liter uit de tank verdwijnt per 100km. Toch is het redelijk om te zeggen dat je in normale omstandigheden genoeg hebt aan 14,1l/100km. De tank in de WRX is overigens 10 liter groter dan die in de ‘gewone’ Impreza’s. Hier kan ze tot 60l ongelode benzine verdragen.
Het cijfermateriaal hierboven vertaalt zich in een soepel te rijden wagen. Onderin het toerentalgebied is het geheel gewillig en vlot. Tussen 4000t/min. en de rode zone laat de Subaru zich van zijn brutaalste kant zien. De reacties op het gaspedaal zijn bliksemsnel en uiterst krachtig. Uiteraard wacht je best tot de motor goed op temperatuur is om dergelijke toeren uit te halen. Behalve aan de motor merk je ook aan de versnellingsbak dat het zwaardere werk moet wachten op een goede bedrijfstemperatuur. Tijdens onze vorige test gaf de bak na 500km de geest en moesten we ons dus van een oordeel onthouden. Ook in dit geval schakelt de Subaru mechanisch en droog, een tikkeltje onzuiver ook. De schakelwegen zijn daarbij nog iets te lang en de kabelbediening zorgt ervoor dat te snel schakelen afgestraft wordt. Aan de bak moet volgens ons dus dringend nog wat gewerkt worden. De koppeling is Őeens op temperatuur- zwaar en direct, maar goed te doseren.
Over de hoeveelheid feedback door het stuurwiel met tandheugelbekrachtiging hebben we geen klagen. Op een doorsnee wagen zouden we de bediening wat zwaar vinden, maar de WRX heeft een onmiskenbaar sportieve roeping en de besturing beantwoordt daaraan. De uitstekende rechtuitstabiliteit geeft slechts een indicatie van het bochtengedrag. Dat is met vier aangedreven wielen quasi onverstoorbaar. De sedan blijft tot op de limiet neutraal en uitstekend controleerbaar. Als je over de limiet gaat is er evenwel geen houden meer aan, tenzij je heel bedreven en geoefend bent. De vierwielaandrijving knabbelt wat aan het vermogen -en dus aan de tijden- bij hogere snelheden maar compenseert dat ruimschoots bij het wegaccelereren of in natte omstandigheden.
Vier geventileerde schijven zorgen voor een uitstekende remafstand. Er is sprake van fading bij een zware belasting van het systeem, maar in de feitelijke remweg blijven de gevolgen beperkt. De achteruitgang zit veeleer in het pedaalgevoel, wat dan wel heel erg sponzig wordt. Bij intensief gebruik kan de temperatuur van de schijven zo hoog oplopen dat ze beginnen roken. Dat blijft buiten de verontruste blikken van enkele medeweggebruikers verder zonder gevolg. Over de werking van het ABS-systeem waren we bij onze korte test al in de wolken en die indruk werd bevestigd. De tussenkomsten gebeuren enkel wanneer echt noodzakelijk, ze zijn discreet en het systeem laat zich alles behalve gemakkelijk foppen aan putten en bulten.