Suzuki ontwikkelde twee nieuwe motoren om de Liana aan te drijven. De 1.6 die wij testten is een rechtstreekse afstammeling van de 1.3 die debuteerde in de Ignis. Door de slaglengte te vergroten (van 69,5 tot 83mm) hoefde alleen de krukas vervangen te worden. Omdat de boring behouden bleef kon Suzuki voor de assemblage van de 1.6 motor hetzelfde cilindercarter en dezelfde cilinderbussen gebruiken als die van de 1.3 versie. De 1.6 levert een vermogen van 103pk bij 5.500t/min. Het koppel van 144Nm komt vrij bij een nogal hoge 4.000t/min. Het vermogen zorgt -zonder meer- voor normale prestaties in dagelijkse omstandigheden. De Liana 1.6 haalt een topsnelheid van 170km/h en komt volgens de verbruiksgegevens 100km ver met 7,1 liter benzine. Bij normaal gebruik verbruikt de Liana zo’n 8,4 liter. Om boven de 10 liter per 100km uit te komen, moet je er het gas stevig ophouden.
De Liana staat op een onderstel dat verder ontwikkeld werd uit dat van de Baleno 4-deurs. Mc-Phersons rondom zorgen voor een goed wegcontact, en het gebruik van een subframe vooraan beperkt de trillingen in het interieur. In de praktijk komt het er op neer dat de 1.140kg zware Japanner onderstuurd door de bocht gaat. Daarbij gaat de koets wat over de snuit hellen en lijkt het achterwiel aan de binnenkant van de bocht alleen nog wat voor de vorm mee te dribbelen, maar het blijft toch netjes op de grond.
Voor de stuurinrichting gebruikt Suzuki een hydraulisch bekrachtigd tandheugelsysteem. Het stuurtje is aangenaam licht te bedienen, zonder dat er sprake is van overbekrachtiging. We missen wel een duidelijk uitgesproken rechtuitstand. Het systeem geeft (te?) veel stuurgevoel, vooral in bochten en op een slechte ondergrond. Dan voel je de voorwielen in het stuur door de oneffenheden gaan. Je draait je Liana op amper 10 meter. Dat is minder dan het gros van de concurrentie.
We zijn van Suzuki inmiddels gewend dat ze het remsysteem -in dit geval schijven vooraan en trommels achteraan- niet overdreven krachtig maken. Ze compenseren dat wel in uithouding en doseerbaarheid, wat net zo belangrijk is. Het ABS systeem komt correct tussenbeide, al heb je dat dan wel gehoord.