Suzuki’s jongste aanwinst in het C-segment heet Liana. Het model past perfect in het Global5-plan van de Japanse autobouwer. In dat plan legt Suzuki zichzelf grootse Europese verkoopobjectieven op. De constructeur wil tegen 2005 een mondiaal marktaandeel van 5% halen. Op de Europese automarkt wil Suzuki met 2% van de markt aan de haal gaan. Dat komt overeen met 320.000 auto’s. Met de komst van de Liana moeten die ambitieuze verwachtingen een stuk makkelijker te halen zijn. Suzuki wil er in Europa namelijk 30.000 stuks per jaar van slijten. In ’96 verkocht Suzuki amper 150.000 wagens, maar vorig jaar waren dat er al 230.000.
Liana staat voor Life In A New Age. Met die filosofie in het achterhoofd wil Suzuki de relatie tussen mens en auto in deze nieuwe eeuw herdefiniëren. De auto betekent nu veel meer voor ons dan pakweg 20 of 30 jaar geleden. Suzuki zegt daarom dat de Liana, meer dan welke Suzuki ooit, inspeelt op de continu wijzigende behoeften van de klant.
Tegen het einde van de maand zal Suzuki drie versies aanbieden. Een Liana 1.3 L zonder ABS zal als basismodel dienen, maar er is nu al een 1.3 L die dat wel heeft. De goedkoopste Liana kost je 499.000 BEF of 12.370 EUR. Wij reden met de 1.6 L. Die gaat voor 589.000 BEF of 14.601 EUR de deur uit. De meerprijs ten opzichte van de andere versies staat bijna volledig op naam van de grotere motor, de extra veiligheidsuitrusting en de standaard alu velgen. Naar Suzuki-gewoonte is de optielijst erg beperkt. Onze testwagen pikte er alleen nog de metaalkleur (11.000 BEF of 273 EUR) en de airconditioning (55.200 BEF of 1.368 EUR). De catalogusprijs bedroeg daardoor 655.200 BEF of 16.242 EUR.