Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol Rijgedrag

Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De 1995cc direct ingespoten (common-rail) viercilinder turbodiesel ontwikkeld 90pk bij 4.000t/min en een maximumkoppel van 215Nm dat tussen 2.200 en 2.400t/min, over een beperkt toerentalgebied dus, constant ter beschikking is. Prestatiegewijs vallen daarmee geen topprestaties neer te zetten; een top van 180km/u en een spurtje van 0 naar 100km/u in 12,6sec. Het soepele karakter van de motor en de soepele loop (dubbele bovenliggende nokkenassen) zorgen al bij al voor een aangename rijervaring zolang je niet de ambitie hebt om aan de lichten steeds als eerste weg te zijn en de meest flitsende inhaalmanoeuvres uit te voeren. Toyota geeft voor de 1370kg zware Wagon een verbruiksgemiddelde op van 5,9l. Wij strandden op 7,4l. Er zijn concurrenten die minder kostbaar vocht nodig hebben voor dezelfde afstand en betere prestaties laten optekenen.

De afstelling van de ophanging met McPherson veerpoten vooraan en een starre as achteraan is perfect in lijn met de rest van de wagen. Het systeem, dat overigens voor een voorspelbaar onderstuurd weggedrag zorgt, geeft genoeg informatie door aan het interieur om te laten weten hoe het wegdek er aan toe is, zonder ooit in de buurt van een sportief gevoel te komen. Andersom is het geheel ook nooit opvallend comfortabel. De achterophanging had wat ons betreft best wat stugger gemogen. Voor de belaadbaarheid eerder dan voor het rijgevoel. Je mag weliswaar 410kg meesleuren (inzittenden meegerekend), maar de ophanging kijkt niet op een centimetertje veerweg waardoor het geheel achteraan nogal snel gaat doorhangen. Ook zijn voorganger had daar last van. Positief en eveneens in lijn met wat we ons van zijn voorganger herinneren is dat de Corolla absoluut vergevingsgezind is ingesteld. De wagen past zich aan de bestuurder aan in plaats van andersom. Het maakt helemaal niet uit hoe je schakelt of koppeltij de overgang blijft altijd onverstoorbaar soepel.

Van stuurbekrachtiging en remmen krijgen we ook graag wat meer feedback, al zal een iets meer bezadigd chauffeur de door Toyota gekozen afstelling nooit als onvoldoende ervaren.

Geef commentaar
comments by Disqus