Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VIP Interieur

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VIP
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het interieur van de Land Cruiser geeft je veeleer de indruk in een luxueuze personenwagen te zijn aanbeland dan in een 4x4 en dat was ook de bedoeling van de constructeur. Op de materialen en de afwerking kunnen we bijgevolg nauwelijks iets aanmerken. De Optitron-verlichting van het klassieke instrumentenbord met ronde klokken is standaard op de duurdere versies en is als je het ons vraagt het beste systeem dat momenteel op de markt is. De verlichting van elk onderdeeltje (cijfertje, symbooltje) van de wijzerplaten wordt door een aparte LED verzorgt, wat resulteert in een zeer zuivere verlichting en een perfecte leesbaarheid ongeacht de omstandigheden.

Vanzelfsprekend is de instap relatief hoog, maar een handgreep op de A-stijl en de treeplank maken een instap relatief eenvoudig. Een verstelbaar stuurwiel en de uitgebreide instellingsmogelijkheden van de bestuurderszetel moeten voor zowel groot als klein voor een geschikte rijhouding kunnen zorgen. De voorzetels zijn comfortabel en voorzien van voldoende steun in de onderrug. De zijdelingse steun is een beetje verwaarloosd. Niet erg, want het blijft voldoende om tijdens het terreinwerk op je plaats te blijven en zitten en dit is nu niet meteen een voertuig dat geschikt is voor het betere bochtenwerk. Ruimte is er in overvloed, ook achteraan. Enkel de passagiers op de derde zetelrij worden wat minder verwend. De instap wordt bemoeilijkt door de hoge drempel en de stroeve werking van het opklapmechanisme dat via de tweede zetelrij toegang tot de zesde, zevende en achtste zitplaats moet verschaffen. Een punt dat ook bij alle andere concurrenten met een dergelijke oplossing, en dus niet enkel bij deze Land Cruiser, nog voor verbetering vatbaar is.

Deze versie is standaard uitgerust met grijs leder, houtinleg die verassend goed past bij de metallic-look van andere interieurelementen en een DVD-navigatiesysteem. Extra wijzertjes met informatie over o.a. reistijd, compas, hoogteintervalij zijn optioneel verkrijgbaar en worden in de middenconsole ingebouwd.

De koffer is toegankelijk via een naar rechts openzwaaiende deur. Als de derde zitrij aanwezig en opgeklapt is, blijft de lengte van de laadruimte beperkt tot 24,5cm en de laadcapaciteit tot een vrijwel onbestaande 62l. Met neergeklapte derde zitrij is dat 192l, met een lengte van 93,5cm. Dit tegenover een laadcapaciteit van 403l over een lengte van 48,5cm bij de driedeurs. Het verschil zit ‘m in het volume dat de zetels ook in opgeklapte positie in beslag nemen. Toch kan je als je echt wil ook nog veel laden, door reguliere achterzetels op te klappen en de derde zitrij te verwijderen. Aan de trekhaak kan de Land Cruiser behoorlijk veel verdragen; tot 2,8 ton geremd.

Geef commentaar
comments by Disqus