De door Toyota uitgedokterde oplossing combineert de klassieke ingrediënten, zoals een robuust ladderonderstel, met nieuwe technologische snufjes en meer luxe. Dat laatste is een gegeven dat generatie na generatie uitdrukkelijker wordt. In de categorie van zuivere werkpaarden kan je Land Cruiser dan ook niet meer kwijt. Het is in de loop der jaren en nu meer dan ooit een luxe-4x4 geworden. Een wagen die zich in feite meer leent tot de oprijlaan van een villa dan een weiland vol modder, maar -niet onbelangrijk- die niet zal aarzelen om vol ijver en met gepaste middelen eender welke uitdaging aan te gaan. Tenminste, dat is de theorie.
Het model is verkrijgbaar met een korte en lange wielbasis met respectievelijk drie en vijf deuren. De driedeurs is enkel verkrijgbaar met de 3.0 D-4D in de uitvoeringen S, VX en VIP. De eerste wordt enkel gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, bij VX heb je de keuze tussen een handbak of een automaat met vier verhoudingen en de meest luxueuze VIP-uitvoering doet het hier steeds met een automaat. Bij de vijfdeurs herhaalt het scenario zich, maar kan je ook in de VIP-uitvoering een handbak krijgen en heb je bij deze uitvoering ook de mogelijkheid om te opteren voor een 4.0 VVT-i V6 benzinemotor, met 249pk meteen de krachtigste motor ooit in een Land Cruiser. De basisuitvoering, S, kost minimaal 34.800 € met drie deuren of 37.000 € met vijf deuren. Die krijgt airco, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De prijs voor de VX bedraagt 40.000 € voor de driedeurs en 42.200 € voor de lange versie. Die heeft recht op cruise control, lederen stuurwiel en versnellingspook, houtafwerking, voettreden en mistlampen. De VIP, goed voor 46.950 € in de driedeurs, doet daar nog een DVD-navigatiesysteem, leder, elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels bovenop. Bij de vijfdeurs is een demonteerbare derde zetelrij eveneens in het pakket inbegrepen. De diesel kost daar minimaal 52.100 €. De benzine neemt een hap van 55.900 € uit je budget.
We reden met de vijfdeurs, VIP, met de 3.0 D-4D aan gekoppeld aan de handbak. Metaalkleur is de enige optie met een waarde van 380 €. Het totale prijskaartje bedraagt bijgevolg 52.480 €.