De ontwerpers bij Toyota bedachten deze grote 4x4 met een frisser, op de RAV-4 geïnspireerd, uiterlijk en een hele hoop nieuwe elektronische snufjes. Maar in de eerste plaats blijft dit gewoon de opvolger van de vorige Land Cruiser. Een evolutie, geen revolutie. Met een stamboom als die van de Land Cruiser kan je dat bezwaarlijk een slechte zaak noemen. Het interieur leunt zeer dicht aan bij dat van een luxeberline en biedt voldoende ruimte en comfort voor alle inzittenden. Alleen de drie personen die op de optionele derde zetelrij moeten plaatsnemen worden wat stiefmoederlijk behandeld. De moderne D-4D diesel levert behoorlijk werk, maar kan nog wat puntjes winnen op het vlak van decibelproductie en souplesse. Van alle nieuwigheden lijkt ons de, op dit hoogste afwerkingsniveau standaard gemonteerde, luchtophanging het meeste winst te boeken wegens steeds comfortabel en ook op het terrein efficiënt. Voor het zwaardere terreinwerk missen we de geschikte banden en -belangrijker- een standaard blokkeerbaar achterdifferentieel.