De constructeur bedacht de nieuweling met een volledig nieuw dashboard. Dat heeft een symmetrische opbouw en een hoog geplaatste centrale console die de voornaamste bedieningfuncties, gaande van de waarschuwingknipperlichten over de radio naar de airco, groepeert. De hele handel is simpel, ergonomisch goed doordacht en daardoor is de bediening kinderspel. Kwaliteit is dankzij de laatste modellenreeksen bijna onlosmakelijk verbonden geraakt met de VAG-group en de Polo trekt vanzelfsprekend de lijn door. De gebruikte materialen ogen én voelen kostbaar, degelijk, aan. We verwachten daarbij dan ook een volledig kraakvrij interieur, maar dat bleek niet het geval te zijn. Er sleepte duidelijk wat aan de stuurkolom, maar omdat onze test-Polo een preproductiemodel was, zien we het door de vingers.
Een gerieflijke auto moest de Polo ook worden en dat is gelukt. Vooral in het interieur is er een overschot aan bergruimtes. Tot 16 stuks, afhankelijk van de gekozen uitrusting. Er zijn er o.a. voor de versnellingspook, in de centrale armsteun achteraan, de deurenij maar de ontwerpers tekenden onder het instrumentenbord ook een legplank. De horizontale lijnen geven de impressie van een breder interieur en je kan er een massa rommel in kwijt. Iedereen weet intussen dat ze binnen de VAG-group zo veel mogelijk onderdelen uitwisselen (spiegels, knoppen, bedieningshendels, zonnekleppen, dakconsoles, verlichtingij), al compenseren ze dat steeds met de bekerhouders. Volkswagen wil die kost wat kost in elke wagen en bedenkt om die in te kunnen passen de meest uiteenlopende systemen. Ook bij de Polo. Je kan je drankje kwijt in de middenconsole achter de handrem en er zit ook weer een exemplaar in het dashboard. Dat maakt kabaal, maar is instelbaar, doet ook uitstekend dienst als portefeuillehouder en lijkt stevig genoeg om een handtas aan te hangenij
De koffer is voortaan 270l groot, dat is een kleine vooruitgang (5 liter) en niet genoeg om potten te breken binnen het segment waarin op dat vlak enkele ruimtewonders zitten (denk maar aan de Toyota Yaris met een verschuifbare achterbank of de Honda Jazz die met 380l ruimte de kroon spant). Vanaf de Comfortline is de achterleuning asymmetrisch neerklapbaar. Je kan 1.030l kwijt als je laadt tot aan het dak.