De nieuwe Polo groeide in alle richtingen, wat noodzakelijk was om hem binnen het Volkswagen-gamma met de Lupo (die er nog niet was toen het vorige model in productie ging) correct te positioneren tussen deze laatste en de Golf. Niettemin blijft hij compact en zal hij dus bestand moeten zijn tegen de moordende concurrentie in het B-segment. En de tegenstanders zijn niet de minste: Citroën C3, Peugeot 206, Toyota Yaris, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Ignis, Mini One, Honda Jazzij
De Polo is verkrijgbaar in de uitvoeringen Base, Comfortline en Highline. Er zijn vijf motorversies. Twee benzines, een 1.2l met 65pk en een 1.4l met 75pk, en drie diesels. In volgorde van vermogen is dat een 1.9SDI met 64pk, een 1.4TDI met 75pk en een 1.9TDI met 100pk. De goedkoopste Polo kost in de basisuitvoering 11.000 €. Dieselen kan pas vanaf 12.500 €. Voor een vijfdeurs moet je 434,39 € bijbetalen. Wij voelen in deze test de Polo vijfdeurs met 1.4TDI in Comfortline-uitvoering aan de tand. Die heeft standaard onder meer centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende spiegels en ruiten vooraan, in de hoogte regelbare voorzetels en 60/40 neerklapbare achterbank. Hij kost dan 14.724,39 €. Daarnaast was ons model voorzien van de optionele semi-automatische airco -die VW Climatic noemt-, metaalkleur en een alarmsysteem. Het prijskaartje van de testwagen komt aldus op 16.442,29 €. Daarmee kunnen we niet stellen dat de Polo goedkoop is. Een Toyota Yaris D4-D kost met vergelijkbare uitrusting bijv. 14.637 €, een Renault Clio Dynamique 15.320 € (met nog extra sportzetels en 15-duims lichtmetaal), een Skoda Fabia 1.9TDI Elegance 16.090 € (met 100pk en extra lichtmetalen velgen).