Laat het duidelijk zijn: aan de Polo is niets echt slecht. Er zijn alleen enkele zaken die beter kunnen. De uitrusting bijvoorbeeld is niet bepaald rijkelijk te noemen (op de Base moet je zelfs voor centrale deurvergrendeling bijbetalen) en de diesel maakt in de eerste versnellingen behoorlijk wat kabaal. Een aantrekkelijker prijskaartje zou ons daarin milder kunnen stemmen want de Polo torent op dat vlak hoog boven de concurrentie uit. De ophanging is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, maar de concurrentie (zelfs de inmiddels stokoude Citroën Saxo, of de Skoda Fabia op hetzelfde platform als de Polo) weet doorgaands een beter compromis tussen comfort en wegligging te vinden. De nieuweling moet ook verkoopbaar zijn als compacte firmawagen en wellicht is het afgeborstelde uiterlijk in dat kader te plaatsen. Ook binnenin zal je van de Polo niet snel warm of koud worden, maar het blijft als een paal boven water staan dat de gebruikte materialen en de afwerking van het allerhoogste niveau zijn. De Polo krijgt tevens uitstekende zetels en een weldoordachte ergonomie. Wellicht weten toekomstige eigenaars de mussendorst van de nieuweling, in alle omstandigheden, te appreciëren.