Zoals het Volvo betaamd, is de veiligheidsuitrusting zeer volledig. ABS met remkrachtverdeler, 5 driepuntsgordels met gordelspanners en ook al evenveel hoofdsteunen, anti-whiplash voorzetels (die vangen eerst het volledige gewicht van de bestuurder of passagier op, en klappen vervolgens naar achteren), een samendrukbare stuurkolom, een voorruit in High-Impact glasij en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De V70 heeft natuurlijk ook nog een mooie collectie plofkussentjes: 5 of 6 stuks om exact te zijn. Naast zijdelingse airbags voor bestuurder en passagier, gordijnairbags en de airbag van de bestuurder kan je namelijk Őzonder dat je daarvoor in je buidel hoeft te tasten- zelf kiezen of je een passagiersairbag wil. De activering van die airbag kan zware gevolgen hebben als de zetel met een kinderzitje werd uitgerust. Als je een kinderzitje wil plaatsen, laat je die airbag dus best achterwege, neem je die airbag toch dan redeneer je juist andersom. Volvo gelooft dus nog steeds niet in een uitschakelbare passagiersairbag. De belangrijkste veiligheidsoptie is het DSTC (Dynamic Stability Control Systeem), een actievere versie van het ESP systeem (dat in zijn gewone variant eveneens tot de standaarduitrusting behoort). Aan de veiligheids uitrusting kunnen we derhalve, opo Xenonlampen die eigenaardig genoeg enkel op de topversie (benzine) en de XC70 te krijgen zijn na, niets toevoegen.