Volvo V70 2.4D 130pk Rijgedrag

Volvo V70 2.4D 130pk
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Onder de kap van de 2.4D ligt een 2.401cc vijfcilinder turbodiesel met common-rail directe injectie. Die is 130pk bij 4.000t/min en 280Nm bij 1.750t/min sterk. Dat is niet alleen 33pk en 60Nm minder dan de D5, maar ook nog 10pk en 10Nm minder dan de 2.5l TDI van Audi-origine die aanvankelijk in de V70 werd aangeboden en dat is wel degelijk voelbaar. Niet zozeer tijdens het rijden of de tussensprintjes, maar vooral bij het vertrekken. Zeker als je vlot weg wil moet je het gaspedaal een stevige trap verkopen om te verhinderen dat het 1.691kg zware gevaarte niet stilvalt. Voor het overige laat de motor zich het best omschrijven als vlot en gewillig, niet snel. De cijfers zijn daar een perfecte weerspiegeling van. De spurt naar 100km/u kan in net geen 12sec en de topsnelheid bedraagt 200km/u. De goed gespreide versnellingsbak maakt schakellui rijden mogelijk. De ophanging met MCPhersons vooraan en een multilinksysteem achteraan is -net als de hele auto eigenlijk- voornamelijk op comfort afgesteld. Van de beschikbare veerweg wordt gretig gebruikgemaakt al is dat zelden storend. Voor de dynamische chauffeur geven ophanging en stuur waarschijnlijk net een tikkeltje te weinig feedback. Onze testwagen hield zich ook in de bochten uitstekend, maar met de uitstekende Pirelli P6000 banden met maatje 225 (195 is standaard) is dat geen verassing. De gripgrens ligt meer dan behoorlijk ver en als je erover gaat komt het ESP-systeem discreet tussenbeide maar zonder dat systeem heb je met een onvoorwaardelijk licht onderstuurd voertuig een gezond geheel in handen.

De geluidsisolatie is uitstekend. Enkel tijdens het accelereren komt de typische diepe vijfcilinderbrom het interieur binnen. Aan de buitenkant is de zelfontbrander een stuk lawaaieriger, maar het meer dan een halve centimeter dikke (optionele) veiligheidsglas van onze V70 liet daar geen decibel van door.

Door de eerder bescheiden prestaties van de motor trap je het gaspedaal gemakkelijk wat dieper. Gelukkig hoeft dat niet meteen op het verbruik te wegen. Wij hadden voor de gemengde cyclus gemiddeld 8,1l/100km nodig. Op de autostrade moet je toch 1000km kunnen volmaken met de 70l in de tank.

Geef commentaar
comments by Disqus