De lay-out van het dashboard is duidelijk en goed afleesbaar. De centrale console is wat naar de bestuurder gericht en bevat nagenoeg alle bedieningsknoppen. Het is een groot plastic vlak, maar Volvo heeft wel door dat die grote draaiknoppen veel handiger zijn om alles te bedienen. De Zweden hebben goed nagedacht toen ze de functies groepeerden. Ondanks de karrenvracht opties en bijhorende knopjes hebben we nooit echt naar iets moeten zoeken. Al na een zeer korte tijd vonden we alle knopjes alsof ze nooit elders zaten en neem van ons aan dat dat uitzonderlijk is.
De bediening van de verschillende hulpsystemen aan het stuur is al even eenvoudig als de rest en het GPS-scherm zit op de enige goede plaats. Zo goed als onzichtbaar in het dashboard als je het niet nodig hebt en in het midden vlak voor de voorruit als het in gebruik is. Daardoor moet je je blik minder lang van de baan afwenden.
Achteraan hebben de passagiers ook niet over de ruimte te klagen. De voeten kunnen netjes onder de voorzetels en ter hoogte van hoofd en knieën is de plaats riant. Hier is ook aan comfort gedacht. De aparte verluchtingsroosters in de B-stijl zorgen voor een aangename (warme of koude) luchtstroom, en positie van de bank zorgt voor een ontspannen houding. Wie wil kan de break ook uitrusten met een achterbank met geïntegreerde kinderzitjes die zich in een tel laten op- of wegklappen. Toch niet onbelangrijk in een familiewagen als dit is. Een familiewagen, want deze break kan het vuile werk wel aan, maar verkiest het niet. De inhoud van de koffer is met 485l zelfs eerder beperkt als je rekening houdt met het koetswerk en de grootte van de wagen. De ruimte is aan de andere kant wel perfect rechthoekig en door de lage drempel gemakkelijk belaadbaar. De koffer moet het hebben van de lengte van de laadvloer want als je onder het afdekzeil wilt blijven kan je niet eens twee sporttassen op elkaar zetten. De achterbank kan in twee ongelijke delen plat gelegd worden. Dan kan je tot aan de onderste rand van de ruitjes al 745l kwijt op de 1,84m lange vlakke laadvloer. Stapel je tot aan het dak dan kan je ruimte voor 1641l. Bij onze testwagen, die voorzien was van automatische niveauregeling, hoef je dan niet eens concessies te doen op het vlak van comfort. Als je aan 1641l niet genoeg aan hebt, kan je aan deze break nog altijd een aanhangwagen kwijt. Een geremd exemplaar mag tot 1800 kg zwaar zijn.