De 2.4D staat in de prijslijst vanaf 29.400 € of 1.185.993 BEF. Je krijgt dan al een goed aangekleed exemplaar met o.a. airco met gescheiden links/rechts regeling, tweedelig veiligheidsnet in de bagageruimte, 60/40 neerklapbare achterbank, elektrisch bediende ruiten voor en achter, afdekhoes voor de bagageruimte, een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting en zelfs 15-duims lichtmetalen velgen. Je kan de V70 verder nog geheel naar smaak aankleden door gebruik te maken van de Volvo Lines (gegroepeerde opties tegen voordeligere tarieven) of individuele opties. De testwagen is voorzien van zowet elke denkbare optie; de Dynamic-line (met o.a. leder/textielbekleding, houtinleg en het 17-duimslichtmetaal) voor 2.630 €, de Comfort-line (met o.a. automatische Airco, cruise-controle, mistlichtjesij) voor 1.620 €, de Estate-line (met o.a. dakrails en niveauregeling op de achteras) voor 850 €, de Premium-line (met o.a. verlichting in de buitenspiegels en elektrische verstelling van de bestuurderszetel) voor 920 €, de Winter-line (met o.a. koplampsproeiers en Őwissers en verwarmde voorzetels) voor 720 € en de Mobility-line (met autotelefoon, GPS en radio-cd) voor niet minder dan 5.460 €. Uit de individuele optielijst komt dan ook nog eens de metaalkleur die 740 € kost en de meer geavanceerde ‘Dynamische’ stabiliteitscontrole die je 1.120 € afhandig maakt. Het veiligheidsglas maakt met 490 € het kostenplaatje compleet. De prijs van de break op de foto’s is bijgevolg 43.950 € of 1.772.938 BEF. Da’s zeker niet mals, maar toch zal je bij de andere luxemerken zeer lang moeten zoeken voor je evenveel ruimte en een vergelijkbare uitrusting vindt voor hetzelfde geld.
Volvo V70 2.4D 130pk Inleiding
De huidige V70, die in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden technisch zo goed als niets gemeen heeft met de vorige modellen met dezelfde typenaam, werd van meet af aan gelanceerd met een 2.5l Audi-diesel met 140pk in het vooronder. Dat naast 2.4l benzinemotoren met 140 en 170pk, een 2.4T (met lagedrukturbo) met 200pk en een T5 met 250pk. Volvo koos evenwel voor de ontwikkeling van een diesel in eigen beheer; een 2.4l met vijf cilinders, waardoor het gamma enige tijd gehandicapt dieselloos door het leven ging. De nieuwe krachtbron is intussen geïntroduceerd, eerst in een variant met 163pk die D5 noemt, en nu ook als 2.4D met 130pk. De motor is, op het vermogen en koppel na, hetzelfde maar de 2.4D wordt slechts met 13 fiscale pk’s een pak minder belast.