De veiligheidsvoorzieningen aan boord van de 147, in standaardlivrei, zijn alles behalve beschamend, maar met het vermogen van de GTA kon het veiligheidsniveau enkel gehandhaafd worden als deze eveneens werden aangepast. Het ABS-systeem is van het type Bosch 5.7, uitgerust met een geavanceerde elektronische remkrachtverdeler die rekening houdt met de bandengrip en de slijtage van de remblokken, sneller reageert en minder snel zorgt voor oververhitting. Alfa’s VDC (Vehicle Dynamic Control) is een stabiliteitscontrolesysteem dat tussenkomt bij het naderen van de gripgrens en is niet uitschakelbaar. Het ASR antispinsysteem is een functie van het VDC die wel uitschakelbaar is, en je als bestuurder alvast een wat grotere vrijheid verleent. Als beide wielen tegelijk doorslippen beperkt ASR het motorkoppel door de openingshoek van de gasklep te verkleinen, als slechts één wiel doorslipt zal dat wiel automatisch afgeremd worden door middel van een remschijf. Het effect is vergelijkbaar met dat van een sperdifferentieel, maar zorgt vanzelfsprekend wel voor een belasting van de remschijven.
Tot de passieve veiligheidsuitrusting horen frontale en laterale airbags vooraan en gordijnairbags. Die zijn allen standaard. Driepuntsgordels zijn aanwezig vooraan en op de buitenste zitplaatsen achteraan. De middelste zitplaats op de achterbank moet het helaas stellen met een heupgordel.