In tegenstelling tot de berlineversies van de Megane II is het uitzicht van de Grandtour herkenbaar. Niet omdat de dynamische koetswerklijnen overboord werden gegooid -de vormgeving is immers identiek tot en met de B-stijl- maar omdat de achterpartij geïnspireerd is op de fel gesmaakte lijnen van de Laguna Grandtour. Het interieur werd grotendeels overgenomen van de berline, wat betekent dat je kan bogen op uitstekende materialen, leuke details en een uitstekend comfort. Dat laatste is in niet onbelangrijke mate te danken aan de comfortabel, maar efficiënt afgestelde ophanging. De veiligheidsuitrusting is zeer volledig, maar de Megane II behoort dan ook tot de veiligste wagens uit zijn klasse (volgens de EuroNCAP onafhankelijke testresultaten).
De motor is romig en beschaafd, al valt de Grandtour dankzij de handgeschakelde zesbak ook sportief te rijden. Het verbruik blijft daarbij steeds binnen de perken. De stuurinrichting heeft een uitstekende (variabele) bekrachtigingsgraad, maar het wazige stuurgevoel rond de rechtuitpositie zouden we toch graag geëlimineerd zien. Ondanks de strakke en dynamische vormgeving is dit een functionele break. De laadruimte is immers tot 1620l groot terwijl de reguliere kofferruimte met een inhoud van 520l, 190l groter is dan die van de berline.