Honda wil de nieuwe Accord positioneren tussen de top van het D-segment, tegen pakweg een BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse. Dat zijn auto’s die zeer vaak geleased worden en waarvan behoorlijk wat break-versies bollen. Het succes van Honda’s streven hangt dus ten dele af van de break, Tourer geheten. Die wordt op 26 en 27 april in het Belgische dealernet gelanceerd, maar we konden hem nu al testrijden. Tot de komst van een diesel, volgend jaar, moeten we het stellen met een 2.0 en 2.4 benzine. De eerste heeft een vermogen van 155pk, de tweede is 190pk sterk. De 2-liter zal verkrijgbaar zijn als Comfort vanaf € 23.765 en als Sport vanaf € 25.365, telkens gekoppeld aan een manuele vijfbak. De 2.4 zal te krijgen zijn als Type S, zoals onze testwagen, vanaf € 27.965 en Executive voor ten minste € 29.465. De 2.4 wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De opleg voor een automaat met vijf verhoudingen bedraagt steeds € 1.825. Onze testwagen was enkel uitgerust met metaalkleur ter waarde van € 495.
Honda Accord Tourer 2.4 Type S Inleiding
De Honda Accord is aan zijn zevende generatie toe. De constructeur acht daarmee de tijd rijp om de koers van het model wat te wijzigen. De vorige generaties waren ongetwijfeld betrouwbaar en aangenaam om te rijden, maar met uitzondering van enkele duurdere ‘opgepepte’ modellen wisten ze zich niet uit de grote massa te onderscheiden. Maar de tijd van lijdzaam toezien hoe het marktaandeel van de niet-Europese merken in West-Europa verschrompeld is ten einde. De strijdmiddelen zijn een meer Europese styling én de moderne dieselmotoren die de Japanners tot op heden nauwelijks of niet in het gamma hadden staan. Zowel Toyota’s nieuwe Avensis, de Mazda 6 als deze nieuwe Accord zijn voor een groot deel op Europese tekentafels ontstaan.