BMW Z4 2.5i Rijgedrag

BMW Z4 2.5i
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De twee beschikbare motoren zijn afgezien van boring en slag nagenoeg identiek. Het gaat steeds om zescilinders-in-lijn met dubbele VANOS met doorlopende regeling van de nokkenassen, vier kleppen per cilinder, zelfregelend antipingel-systeem en individuele ontstekingsbobijnen. Bij de instapper bedraagt de cilinderinhoud van 2.494cc, het maximumvermogen 192pk bij 6.000t/min en het maximumkoppel 245Nm bij 3.500t/min. De topmotor heeft een inhoud van 2.979cc en ontwikkelt 231pk bij 5.900t:min en 300Nm bij 3.500t/min. In het eerste geval kan je de 1.335kg zware tweezitter naar 100km/u stuwen in exact 7sec. De 3.0i weegt amper 20kg meer en kan naar 100 in 5,9sec. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 235 en 250km/u (begrensd). De uitlaatlijn is wel specifiek voor elke motorversie. Dat van de 3.0i is afgesteld op een rauwer en gespierder geluid, al hebben we ook over de klank van de 2.5i op onze testbank niet te klagen. Die is diep en vol in de lagere toerentallen en verandert zacht naar het meer typische en helaas wat minder sportief klinkende mechanische gezoem van een BMW-motor bij hogere rotatiesnelheden.

BMW zescilinder-in-lijn geldt als één van de meest beschaafde en trillingsvrije zescilinders ter wereld, en dat is hier niet anders. De vermogensopbouw en de bijhorende acceleraties zijn soepel en nooit brutaal, zelfs niet als je dat zou willen. Een sport-knop op de middentunnel die zorgt voor een dynamischer motormanagement en een strakkere afstelling van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging verandert daar nauwelijks iets aan.

Het onderstel van deze nieuweling is gebaseerd op dat van de recentste 3-Reeks, met een nog wat dynamischere afstelling dan dat van de 3-Reeks Coupé. De Z3 moest het stellen met een ouder onderstel en de stokoude E30-achtertrein die last had met de overdracht van zowat elk vermogen en zorgde voor een moeilijk controleerbaar zwalperig weggedrag. Onaanvaardbaar, ook al hoort een achterwielaangedreven tweezitter een beetje door de bocht te rollen en hebben de meeste klanten dat met hun gebruikspatroon niet kunnen constateren. De nieuweling is efficiënt opgehangen (het mag voor ons nog wat directer, maar dan zijn we aan het muggenziften) en het weggedrag is betrouwbaar. In de bochten blijft de Z4 lang neutraal om dan uiteindelijk op de limiet toch onderstuurd uit de hoek te komen. Wil je overstuur, dat dankzij de gezonde basis zeer goed controleerbaar bleek, dan zal je het moeten uitlokken. Er is dus sprake van een beetje overcompensatie. Een onnodige, maar perfect verstaanbare en ongetwijfeld verstandige beslissing. Als je er een sportieve rijstijl op nahoudt is het verbruik aanzienlijk, maar niet onredelijk met een geregistreerd gemiddelde van 14,6l/100km. Als je met wat meer terughoudendheid het gaspedaal zou bedienen, zou 8,9l/100km moeten volstaan.

De stoppers van dienst zijn zowel voor- als achter geventileerd. Hoewel ze volstaan, hadden we toch net iets meer kracht, uithouding en feedback verwacht. De afstelling van de stabiliteitscontrole en het ABS-systeem gebeurde met Duitse precisie. Het is dan ook relatief discreet en komt niet onnodig tussenbeide.

Geef commentaar
comments by Disqus