Natuurlijk is de smart in de eerste plaats een stadswagentje, handzaam, vinnig en fiscaal voordelig, maar dankzij de inspanningen van de constructeur ook veilig want de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen (twee airbags, ABS en ESP standaard) mogen er zijn. Toch vinden we dat het wagentje ook voor intercityverkeer best zou kunnen dienen, als het tenminste niet te dikwijls en te lang is want dan wordt het geluidsniveau vermoeiend.
Binnenin is het gevoel alles behalve claustrofobisch dankzij de ver naar voren plaatste voorruit. Er is ruimte zat voor kleine spulletjes en je kan de wekelijkse boodschappen ook nog in de koffer kwijt. Zodra je iets van formaat wil vervoeren moet je evenwel je passagier achterlaten. Het is duidelijk dat de aankoopprijs voor een kleine tweezitter niet mals is, en smart heeft daar ondanks een wat tegenvallende verkoop in het beginstadium niets aan veranderd. Dat wordt maar ten dele gerechtvaardigd door het unieke concept, de kwaliteit en het rijplezier dat de smart -ondanks alle compromissen in het ontwerp- verschaft.