De Nissan Micra is een succesnummer. Van de vorige versie werden er op Europese bodem niet minder dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Het model dateert evenwel al uit 1992 en was, alle aanpassingen ten spijt, gedateerd. Voor de ontwikkeling van een opvolger gingen de Japanners niet over één nacht ijs. Een internationaal designteam werd samengesteld, met zowel Japanse als Europese vertegenwoordiging. Die maakten van de nieuwe Micra een opvallende frisse verschijning die de jonge en voornamelijk vrouwelijke doelgroep van het wagentje moet aanspreken.
Het aanbod bestaat uit drie benzinemotoren en twee diesels. De benzines zijn allen viercilinders, hebben vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en zijn uitgerust met variabele kleppentiming. Het gaat om een 1.0, 1.2 en 1.4 met vermogens van respectievelijk 65, 80 en 88pk. Voor de dieselliefhebbers is een 1.5l dCi common-rail turbodieselmotor van Renault-origine met een vermogen van 65pk verkrijgbaar. In september volgt een versie van dezelfde motor met een intercooler die dan goed is voor 82pk. Alle motoren worden standaard aan een handgeschakelde vijfbak gekoppeld. Op de 1.2 en 1.4 benzinemotoren kan je opteren voor een elektronisch gestuurde automaat met vier verhoudingen. Je hebt ook de keuze uit vier afwerkingsniveau’s. In oplopende volgorde gaat het om Visia, Visia ‘Plus’, Acenta en Tekna. De basisversie heeft recht op bumpers in koetswerkkleur, hoogteregeling van de bestuurderszetel, toerenteller en elektrisch bediende ruiten vooraan. De talrijke inventieve en hoogtechnologische zaken vinden hun ingang vanaf het niveau Visia ‘Plus’. Die heeft recht op een verschuifbare achterbank en een ‘Intelligent Key’ waarmee je de auto middels een transponderdoosje kan starten, gewoon door het bij je te hebben. Onze testwagen is voorzien van een 1.2l benzinemotor en een viertrapsautomaat. Het uitrustingsniveau is Acenta, met bovenop de uitrusting van de Visia ‘Plus’ een boordcomputer, manuele airco en radio-cd. Die kost in driedeursuitvoering minimum € 13.300. Bij onze testwagen nog vermeerderd met € 230 voor de metaalkleur. De goedkoopste Micra kost je net geen € 10.000 terwijl de duurste variant, de Tekna –voorzien van 15-duims lichtmetaal en een dakspoiler als grootste- minstens 12.700 € kost. Dat is € 300 meer dan de Acenta als je rekening houdt met de meerprijs van € 900 voor de automaat (niet verkrijgbaar als Tekna).