Nissan wil met de nieuwe Micra minstens even veel, zo niet meer, klanten overhalen als met de eerste generatie. Een uitstekende kwaliteit, een modern en gedurfd uiterlijk en een origineel interieur moeten daarbij helpen. En er is meerij want dankzij de intelligente (hoge) opstelling van de zetels en de verschuifbare achterbank combineert deze Micra compacte buitenafmetingen op een succesvolle manier met opvallend veel interieurruimte of -indien gewenst- tot 370l kofferruimte. Daardoor kan hij ook de concurrentie aangaan met andere Japanse ruimtewonders als de Toyota Yaris of de Honda Jazz.
Het vermogen van de 1.2l benzinemotor lijkt ons al meer dan voldoende, maar de combinatie met de automaat zou niet op onze bestelbon staan. Te log, te lawaaiig (omdat de motor te vaak hoog in de toeren gejaagd wordt) en te dorstig. Vanaf € 11.500 kan de 1.2 de uwe zijn, inclusief een rijke veiligheidsuitrusting en een hoogtechnologisch startsysteem zonder sleutel.