De A3 is van meet af aan verkrijgbaar met een 1.6l benzinemotor met 102pk en 148Nm die minstens € 19.120 moet kosten, een 2.0l FSI benzinemotor met 150pk en 200Nm koppel die vanaf € 23.570 verkrijgbaar is en een nieuwe 2.0TDI met 136pk en 320Nm die we hier aan de tand voelen. Die kost minstens € 22.950. Tijdens het derde kwartaal van dit jaar wordt het aanbod uitgebreid met een 3.2l V6 die 250pk en 320Nm sterk wordt, waarvan nog geen prijzen bekend zijn en een 105pk en 250Nm sterke 1.9l TDI die minimaal € 21.170 zal kosten. Voor alle motorversies zijn de uitvoeringen Attraction, Ambiente en Ambition verkrijgbaar. Tot de basisuitrusting horen twee even grote buitenspiegels (dat is ooit anders geweest), bumpers in koetswerkkleur, drie hoofdsteunen achteraan, een asymmetrisch neerklapbare achterbank, elektrische ruiten en een heel arsenaal veiligheidsvoorzieningen. In standaardlivrei is de A3 niet echt rijkelijk uitgerust; de uitrustingslijst is lang, maar vermeld zaken als ‘waarschuwingslampjes’, ‘dakstijlen bekleed’, ‘zwart stuur’ of nog ‘cilinderslot aan bestuurderszijde’ en dan moet je oppassenij De toch al niet lage basisprijs van de A3 zal je bijna noodgedwongen moeten verhogen met een aantal opties; een radio bijvoorbeeld. Ondanks een voordeligere bundeling van 16-duims lichtmetalen velgen, elektronische klimaatregeling en cruise-control voor € 1.500 voor de Attraction, komt de prijs van de testwagen toch nog uit op meer dan € 27.000. Dat is (te) veel maar Audi kent z’n klanten en weet dat een zeer groot deel van de A3’s bestemd zijn voor de leasingmarkt waar de hogere herverkoopwaarde zorgt voor een gunstiger tarifering.
Audi A3 2.0 TDI Inleiding
De Audi A3 maakte als driedeurs zijn debuut in 1996 en sindsdien wist Audi er wereldwijd niet minder dan 875.000 aan de man te brengen. Na een perfect normale productcyclus, op het uitblijven van een echt grondige facelift na, is het na 7 jaar tijd voor de vervanging van het geheel. Zoals we van de gehele voormalige VAG-groep gewend zijn, zal deze nieuwe Audi A3 technisch gelijk zijn aan de Golf V, de opvolger van Skoda Octavia, de Seat Leonij VAG heeft de lat voor z’n nieuwe middenklasser heel wat hoger gelegd vooral op het vlak van onderstel en ophanging.