Een prettige, zacht schakelende vijfbak koppelt de motor aan de aandrijving. Een tussenbak geeft je de keuze tussen achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en dat laatste in combinatie met extra korte terreinverhoudingen. De bodemvrijheid van 18,3cm is wat aan de krappe kant (19,5cm voor de benzineversies), maar dat wordt gecompenseerd door de wielbasis van amper 2,2m. Je zal dan ook moeten zoeken naar een stuk terrein waar deze 1.445kg zware Vitara in de problemen kan komen. De wegligging is in normale omstandigheden veilig voorspelbaar, licht onderstuurd, met een gripgrens die behoorlijk ver ligt. Ongetwijfeld zit het forse 235/60-rubber daar voor iets tussen. De ophanging is te omschrijven als avontuurlijk. Op korte oneffenheden reageert het geheel springerig, maar dat kan ook moeilijk anders met zo’n korte wielbasis.
Het stuurwiel is hydraulisch bekrachtigd. Het tandheugelsysteem geeft niet zo veel feedback. De boosdoener is een wat wazige rechtuitstand en een lichte bekrachtiging. Om het geheel efficiënt af te remmen doet Suzuki beroep op geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan. Die kunnen wat krachtiger, maar we waren met de geregistreerde vertraging best tevreden omdat het systeem beschikt over een groot uithoudingsvermogen.