Dwars onder de kap zit een 2148cc viercilinder common-rail diesel. Hier krijgt die de typeaanduiding 2.2CRD. In feite is dat de 220CDI zoals we die bij Mercedes vinden, in een toepassing die het resultaat is van de fusie tussen de Duitse en Amerikaanse automobielgiganten (nu de DaimlerChrysler-groep). De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Naar hedendaagse normen is het vermogen eerder bescheiden: 121pk bij 4.200t/min. Het koppel van 300Nm is beschikbaar over een breed toerentalgebied van 1.600 tot 2.600t/min. De spurt naar 100km/u kan in een zeer redelijke 12,1sec, dankzij relatief korte verhoudingen van de eerste drie versnellingen. De topsnelheid bedraagt 183km/u. De motor is zeer lineair en leent zich daardoor het best tot een rustig en beheerst rijgedrag. De reactie op het gaspedaal is daarbij niet steeds even alert. In de hogere versnellingen moet je, ondanks het gunstige verloop van de koppelkromme, wachten tot de naald de 2.200t/min passeert als je wil dat het een beetje vooruitgaat. Een beetje, want echt dynamisch komt de PT Cruiser met z’n 1585kg nooit uit de hoek. De constructeur geeft een gebruiksgemiddelde op van 6,9l/100km. Het testverbruik bedroeg 8,1l/100km en meer mag dat gezien de prestaties echt niet zijn.
Voor de ophanging maakt men gebruik van onafhankelijke McPherson veerpoten met schroefveren vooraan en een torsieas met getrokken armen, schroefveren en gasgevulde schokdempers achteraan. Zowel voor- als achteraan zit er een stabilisatorstang. Vooral voor de achteras hebben we al modernere en efficiëntere oplossingen gezien, maar het dient gezegd dat de Europese afstelling van het geheel ons heeft verrast. De PT Cruiser reageert strak op de stuurbewegingen en de demping weet zonder uitgesproken neiging tot pompen of deinen de meest uiteenlopende oneffenheden te incasseren. Het weggedrag is braaf, in de buurt van de limiet steekt een goed corrigeerbaar onderstuur de kop op, maar zelfs dat is niet zeer uitgesproken. De stuurinrichting is communicatief en de remmen voldoen zonder meer voor het beoogde gebruik. Als je de PT Cruiser gebruikt voor stadsverkeer kan de draaicirkel wel een bron van ergernis zijn. De diesel heeft met 12,0m tussen stoepranden zelfs nog 40cm meer nodig dan de toch al niet overdreven wendbare benzine-uitvoeringen. Een Mercedes S-Klasse (om binnen dezelfde groep te blijven) doet het nog met 30cm minder.