Chrysler bouwt deze compacte monovolume met een 1.6, 2.0, 2.4 en 2.4 turbo benzinemotor. Bij ons is het gamma echter beperkt tot de 1.6 van 116pk, de 2.0l van 140pk en de diesel die 121pk sterk is. Er zijn drie uitrustingsniveaus; Classic, Touring en Limited. Het eerste geeft je recht op centrale deurvergrendeling, getinte ruiten, elektrisch bediende ruiten vooraan, een elektrisch in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en een neerklapbare achterbank. De 2.0l benzine is niet in deze uitvoering verkrijgbaar. De Touring is voor elke motorversie verkrijgbaar. Die is bovenop de uitrusting van de Classic voorzien van mistlampen vooraan, Tractiecontrole, 16-duims lichtmetaal en een breder bandenmaatje, radio/cassette/cd-speler, airco (de diesel heeft die ook al op de Classic), een plafondconsole en een met leder bekleed stuurwiel. De Limited kan je alleen krijgen in combinatie met de 2-liter benzine of 2.2CRD en doet daar nog gechromeerde velgen, zetelverwarming, lederen bekleding en donker getinte ruiten bovenop. De goedkoopste PT-Cruiser is de 1.6 Classic met een prijskaartje van € 18.335. De 2.2 CRD Limited is met een kostprijs van 24.750 € de duurste. Onze 2.2CRD Touring wisselt van eigenaar voor € 23.905. Dat is inclusief € 310 voor de donkere achterruiten, € 375 voor de metaalkleur en € 720 voor het elektrisch schuifdak.
Chrysler PT Cruiser 2.2CRD Inleiding
De PT Cruiser werd als prototype voorgesteld op het Autosalon van Detroit, in 1999. De enthousiaste reactie van het publiek zorgde niet zo lang daarna voor een succesvolle commercialisering. In de VS is de PT Cruiser een topper. Chrysler probeert daar uiteraard het maximum uit te halen met een groot aantal speciale uitvoeringen, tal van accessoires en tegen 2005 zelfs een cabriolet. In Europa loopt het zo’n vaart niet, maar de uitbreiding van het gamma vorig jaar met een 1.6l benzinemotor en vooral de 2.2l common-rail diesel moeten de verkoopscijfers op het oude continent kunnen opkrikken.