Dat de Chrysler PT Cruiser ontwikkeld werd met de Amerikaanse markt voor ogen is duidelijk merkbaar aan de afwerking en de materiaalkeuze. De lat wordt er immers niet zo hoog gelegd en het resultaat doorstaat dan ook geen enkele vergelijking met de Europese producten. Maar daarmee hebben we de voornaamste minpunten gehad. Deze monovolume bleek immers een zeer beschaafde, brave wagen te zijn. Er is meer dan voldoende ruimte voor vijf inzittenden, de kofferruimte is modulair, de achterbank kan plat of kan zelfs volledig verwijderd worden en de zithouding is ondanks de beperkte instellingsmogelijkheden van het stuurwiel goed.
Een diesel is noodzakelijk voor een succesvolle commercialisering op de Europese markt. De 2.2CRD onder de kap is afkomstig van Mercedes. Een resultaat van het samengaan van beide constructeurs. 121pk is wat nipt voor de Cruiser, maar het voldoet ruim als je gewoon met de stroom mee wilt en ook het verbruik is een tikkeltje aan de hoge kant. De wegligging is progressief onderstuurd en de ophanging weet verassend goed comfort en snedigheid te combineren. Wedden dat Mercedes daar voor iets tussenzit?