De structuur van de Mazda 2 is volledig opnieuw ontworpen, met extra voorzieningen voor een hoge rigiditeit en een gecontroleerde absorptie van krachten en natuurlijk een geprogrammeerde vervorming. Standaard voorziet de constructeur ook ABS met remkrachtverdeling, frontale airbags en hoofdsteunen en driepuntsgordels met duo-stage spanners en spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen. Vanaf het tweede niveau, TSi, wordt dat uitgebreid met niet enkel zijdelingse-, maar ook gordijnairbags. Stabiliteits- en tractiecontrole is standaard op de TRSi, maar enkel wat de 1.6 betreft. ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn eveneens standaard op elke uitvoering. De optielijst vermeld geen veiligheidsvoorzieningen, dus je moet voor een hogere versie kiezen als je wat meer wil. Langs de andere kant bedraagt het prijsverschil tussen de 1.25 Si en 1.25 TSi slechts € 1.000, wat alleen al door die 4 extra airbags gecompenseerd wordt.