Bovenstaande gegevens vertalen zich in de praktijk naar een aangenaam vlot rijdende, comfortabele gezinswagen. De motor is steeds soepel en alert. Als je wil dat het echt vooruit gaat, zal je evenwel de aangenaam schakelde vijfbak (standaard Ő een Easystronic automaat is als optie verkrijgbaar) frequent moeten aanspreken. Dat je de Meriva gezwind door het stadsverkeer kan sturen heeft niet alleen te maken met de aangenaam kleine draaicirkel (10m), maar ook met de korte verhoudingen van de bak. Een nadeel daarvan is wel dat de combinatie op de autosnelweg constant een wat hoger toerental draait. Gelukkig is de geluidsisolatie van die aard dat dit niet opvalt, en blijft de invloed ervan op het gemiddelde (opgegeven) verbruik van 7,5l beperkt. Mede omdat de Meriva een wat meer gezapige rijstijl aanmoedigt, bleef ons testverbruik beperkt tot 7,9l/100km en dat vinden we best aanvaardbaar.
De ophanging is comfortabel, zonder dat de afstelling ervoor zorgt dat het geheel constant begint de schommelen of te deinen. De filtering is, ongeacht de ondergrond, uitstekend, maar dwarsrichels, drempels en de intussen zo talrijk geworden verkeersplateaus behoren niet tot de favoriete oefeningen van deze monovolume. Daarvoor is de afstelling wat te zacht en Ővooral- de koets te zwaar en te hoog. Om dezelfde reden heeft de Meriva de neiging om in de bochten te gaan hellen en steekt onderstuur, zij het uitstekend controleerbaar, nogal snel de kop op.
De stoppers van dienst zijn schijven op de vier wielen. Achteraan zijn die vol, met een diameter van 264mm, vooraan zijn er geventileerde exemplaren met een diameter van 280mm. Gezien de rustige inborst van de Meriva, voldoen die ruimschoots.