Opel Meriva 1.6 16v Interieur

Opel Meriva 1.6 16v
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De binnenzijde moet de grote troef worden van de Meriva, en ook hier wordt de lijn die werd ingezet met de Vectra doorgetrokken. Net als aan de buitenzijde zijn we van mening dat de nieuwe stijl van Opel beter tot z’n recht komt bij een compacte wagen als deze, dan bij een grote als de Vectra. De gekozen materialen en bekledingen zien er goed uit en voelen aangenaam aan, terwijl de talrijke zilverkleurige accenten in het interieur (helaas niet aanwezig op de basisuitvoeringen) voor een moderne, contrasterende toets zorgen. De opstelling van de bedieningselementen is logisch, en vereist dan ook maar weinig aanpassing.

Zowel voor- als achteraan neem je plaats in uitstekend steunende zetels. Die zijn duidelijk ontwikkeld op langere reistijden en zijn meer dan behoorlijk efficiënt in het bestrijden van vermoeidheid. De zijdelingse steun kon beter, maar het hindert niet omdat de Meriva geen sportieve aspiraties heeft. Voor de bestuurder zit, op de conventionele plaats, het instrumentenbordje. Dat bestaat uit twee ronde overlappende klokken voor de toerenteller en de snelheidsmeter en twee aparte wijzertjes voor het brandstofpijl en de watertemperatuur. Dankzij de chroomomranding van de wijzerplaten ziet het er eigentijds en stijlvol uit. De rijhouding is uitstekend, dankzij de uitgebreide instellingsmogelijkheden van de bestuurderszitplaats en de hoogte- en diepteverstelling van het prettig bekrachtigde stuurwiel.

Flexibiliteit moet de grote troef zijn van deze monovolume. De achterbank is immers buitengewoon moduleerbaar. De zetels zijn opgedeeld in drie delen (40/20/40) en elk van die delen kan via Opel’s Flexspace-systeem (afkomstig uit de Zafira) volledig in de vloer geklapt worden. Als je dan de middelste zetel wegklapt kan je de buitenste zetels naar het midden toe verschuiven. Dan passen ze tussen de achterste wielkasten en kan je ze nog naar keuze tot 7cm achteruit of tot 13cm vooruit verstellen. En alsof dat nog niet voldoende is, kan je ook de hellingsgraad van de rugleuning achteraan verstellen én is de passagierszetel vooraan neerklapbaar. In de normale positie kan je in de koffer 350l kwijt, zonder de vijf inzittenden in hun ruimte te beperken. Als je de bagageafdekking verwijdert, de zetels naar voor schuift en de rugleuning in de meest verticale positie zet (17°), kan je al 560l kwijt. Met neergeklapte achterzetels kan het natuurlijk nog beter; 890l tot aan de bovenzijde van de voorzetels of 1.410l tot aan het dak. Met een neergeklapte passagierszetel vooraan loopt dat zelfs op tot 2.005l.

Opel heeft er ook alles aan gedaan om het de inzittenden achteraan -volwassenen of kinderen want beide kunnen zonder problemen plaatsnemen- zo goed mogelijk naar de zin te maken. Dat gaat met opklaptafeltjes en opbergvakjes aan de achterzijde van de voorzetels, een multifunctionele box met een opbergvak, bekerhouders en een verschuifbare armsteun tussen de beide buitenste zitplaatsen (Travel Assistant) en zelfs een apart audiosysteem met hoofdtelefoonaansluitingen. Daarmee kan zoonlief loeihard naar de CD luisteren terwijl de rest van de wagen rustig Radio 2 door de speakers hoort, om maar wat te zeggen. Wél spijtig is dat je al deze zaken uit de optielijst moet plukken.

Geef commentaar
comments by Disqus