Het is amper twee jaar geleden dat Subaru, na een carrière van 8 jaar zonder noemenswaardige aanpassingen, de opvolger van de Impreza -en daarmee ook die van de legendarische Impreza GT- voorstelde. Een model dat brak met de karakteristieke styling en onder meer de langgerekte koplampen inruilde ovalen exemplaren die al snel ‘kikkerogen’ werden genoemd en het geheel een veel beschaafder, braver uitzicht gaven. Een evolutie die zo’n negatieve reactie uitlokte bij de fans dat Subaru binnen de kortste tijd een aantal alternatieve lichtunits aanbood. Dat was onvoldoende want men bleef gebonden aan de vorm van de originele lichtblok. Bezorgd om haar trouwe achterban, besliste Subaru dan maar een heuse facelift door te voeren, na amper twee jaar (inclusief ontwikkelingstijd). En de wijzigingen blijven niet beperkt tot het esthetische...
De Impreza is verkrijgbaar als vierdeurs Sedan en als vijfdeurs Plus. Er is keuze uit een atmosferische 1.6TS en 2.0GX (vanaf respectievelijk € 16.595 en € 18.895) en een geblazen 2.0 WRX vanaf €24.495. De Sedan is ook nog verkrijgbaar in een 265pk sterke WRX STi-uitvoering die nog dichter bij de raceversie aanleunt en ten minste € 36.995 moet kosten. Onze testwagen is een WRX ‘full’, wat betekent dat die uitgerust is met een kofferspoiler, airco en radio/cassette/CD en kost € 26.995.