Het aanbod bestaat voorlopig enkel uit de berline, de Touring volgt pas later. Onder de kap enkel edele motoren; allen zescilinders-in-lijn. De instapper is de 520i, met een cilinderinhoud van 2171cc, 170pk en 210Nm en een minimumprijskaartje van € 36.750. De 530i heeft een cilinderinhoud van 2979cc en is goed voor 231pk en 300Nm. De basisprijs ervan bedraagt € 42.450. De 530d -de diesel dus- kost exact evenveel, wat de verkopen in een dieselminnend land als het onze ongetwijfeld ten goede zal komen, en is goed voor 218pk (in België om fiscale redenen beperkt tot 211pk) en 500Nm uit een cilinderinhoud van 2993cc. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een zesbak. Beide 530’s kunnen, mits een opleg van € 2.400 ook met een uitstekend schakelende zestrapsautomaat geleverd worden. De prijs ervan is nogal fors, maar dat geldt eigenlijk voor alle opties. Daardoor ook dat aan onze 530i testwagen, met te veel opties om op te noemen, een prijskaartje van meer dan € 60.000 hangt.
BMW 530i Inleiding
De BMW 5-Reeks is met deze nieuwe uitvoering al aan zijn vierde generatie toe. De eerste vijf, toen met een karakteristiek spits toelopende snuit, werd namelijk al in 1972 gelanceerd. Het model was zo goed en stilistisch evenwichtig dat het pas in 1988 werd afgelost, ook al zat er een dermate grondige facelift tussen dat sommigen kunnen spreken van een tweede generatie, maar het uiterlijk verwantschap bleef te groot. De versie van ’88, die je nog steeds regelmatig tegenkomt op de weg omdat die met een volstrekt normale productcyclus van 7 jaar in productie bleef tot in 1995, evolueert fel en dat is aan het uiterlijk te zien. In tegenstelling tot de concurrentie (voornamelijk Audi en Mercedes) die met elke modelwissel voorzichtige stapjes zetten, ruilt de constructeur uit München de gevestigde stijl resoluut voor een nieuwe. Het begin van een traditie lijkt, want in ’95 werd ook een grote sprong gemaakt en weinigen zullen beweren dat de uiterlijke evolutie van de nieuwe versie, op onze testbank, een voorzichtige is, gebaseerd op de gevestigde BMW-stijl.