BMW, in hoofde van ontwerper Chris Bangle die eerder ook al tekende voor de 7-Reeks en de Z4, wil in de vormgeving van de 5 het dynamisme en temperament van de 3-Reeks verenigen met de soevereiniteit en de présence van de 7. Toch kan je stellen dat het vooral het dynamisme is dat het heeft gehaald, want de uitstraling wordt alleen al door de nieuwe vormgeving van de lichtunits vooraan in die richting gedwongen. Meteen hebben we het over een belangrijk stijlelement. BMW wijkt misschien niet af van de dubbele ronde optieken (voorzien van lichtringen voor de standfunctie), maar de invulling wijzigt duidelijk. De units zijn spits toelopend aan de binnenzijde van de snuit en , door een knikje in de afgeronde onderste aflijning, lopen ver in de flank door. Samen met de standverlichting wordt een rij oranje LED’s aan de zijkant van de blok ontstoken. Dat is zijverlichting die verplicht is voor de Amerikaanse markt, maar omwille van de voordelen voor de zichtbaarheid ook hier gehomologeerd werd. Die lichtbron straalt door een glaslijn boven de ringen ook door naar de voorkant. Als een wenkbrauw die de gefronste, bijna agressieve blik van de ogen onderstreept.
Voor het overige kan je vooral zeggen dat de 5-Reeks gladder is gewordenij de bumpers vormen een haast niet te onderscheiden geheel met de koets en die is zelf van alle overbodige sierstukken -de meest opvallende de stootstrips op de deuren- ontdaan. De niertjes werden wat groter en worden geaccentueerd door nieuwe plooilijnen op de motorkap. Net als bij de Z4, en de prototypes van de X3 en de toekomstige 1-Reeks, wordt er gebruik gemaakt van de flame-surfacing technologie die toelaat convexe en concave vormen met elkaar te combineren en in snel tempo aan het uitgroeien is tot een volwaardig onderdeel van BMW huisstijl. Net als bij grote broer 7 is de 5 voorzien van een verhoogde kofferklep, maar de vormgeving ervan is minder expliciet en sluit beter aan bij de rest van de koets waardoor het stijlelement visueel amper doorweegt. Zoals steeds is ook dit model wat groter dan zijn voorganger. De lengte bedraagt voortaan 4,84m, met een breedte van 1,84m en een hoogte van 1,46m.