De oude 5-Reeks was referentiemateriaal bij z’n lancering, en nog lang daarna, en dat is ook deze nieuwe generatie. Niet enkel omwille van de uitgebalanceerde wegligging, het uitstekende onderstel en de degelijke afstelling van de ophanging, maar ook omwille van de soepele zescilindermotoren, zowel in diesel als benzine. Daartegenover staat dat de 5 ondanks een grotere binnenruimte niet meteen de grootste wordt in het segment en wat interieur betreft de materiaalkeuze er soms zelfs op achteruit gaat. Over de zithouding en het geboden comfort valt echter niet te discussiëren want zeker met de optionele comfortzetels bereikt dat een -in dit toch al niet oncomfortabele segment- een nieuw recordniveau.
BMW combineert de traditionele waarden voor de 5, als een uitnemende kwaliteit en handelbaarheid, ook hier weer met heel wat karakter. De door Chris Bangle getekende koets geeft deze vijf de dynamische uitstraling die het verdient. De koets is een homogeen geheel van nieuwe elementen, vloeiende lijnen en scherpe vlakken met hier en daar een karaktertrek die de modelwissels al generaties lang overleeft. De prijskaartjes zijn vergelijkbaar met die van de concurrentie, maar de optielijst is lang en verre van goedkoop.