De Mercedes S-Klasse is de onbetwistbare leider binnen het luxesegment en is dat al sinds z’n lancering in 1998. Om die positie veilig te stellen werd de S onlangs wat opgefrist. Discreet, want een te ingrijpende facelift zou de restwaarde onder druk zetten en dat wil men niet bij Mercedes. Naast de beperkte uiterlijke wijzigingen werd vooral de materiaalkeuze in het interieur onder handen genomen. Deze lange versie is wat ruimte betreft niet meer de koploper in zijn klasse, al was het maar omdat de wagens van de competitie (o.a. BMW 7-Reeks, Audi A8, VW Phaeton) recenter zijn. Dat sommige details en de zithouding voor verbetering vatbaar zijn is aan hetzelfde te wijten, maar dat wil niet zeggen dat het in de S niet aangenaam toeven zou zijn.
De instapmotor heeft een grote dorst en de automaat mocht wat alerter reageren, maar de prestaties zijn meer dan voldoende voor een aangename rit. Bovendien zorgt de AIRmatic pneumatische ophanging, die drie verschillende standen heeft, voor een uitmuntend comfort. Dat alleen maakt de S al tot een geschikte kilometervreter. De lijst met standaarduitrusting vertoont geen echte hiaten, maar er is nog ruimte zat voor opties en die zijn niet steeds even goedkoop. Dat is evenwel een constante binnen dit segment.