De Thesis is in de eerste plaats een kilometervreter. Het comfort dat de elektronisch gestuurde Skyhook-ophanging voorziet is op de snelweg op z’n best. Toch heeft Lancia’s vlaggenschip, met de 230pk sterke 3.2l V6 in het vooronder, ook andere kwaliteiten. De alerte automaat en de gewillige motor zorgen immers voor vlotte prestaties die de Thesis zonder morren vertaalt naar een gezond weggedrag. De voortrein heeft ook met de krachtigste motorversie uit het gamma geen problemen.
Het interieur is opgevat als een salon, met aangename kleurencombinaties en materialen. Aandachtspunten hier zijn de steun in de onderrug van de voorzetels en het ruimteaanbod achteraan. De veiligheid aan boord wordt gewaarborgd door stabiliteitscontrole, ABS, tractiecontrole en niet minder dan 8 airbags. Allemaal standaard. Het prijskaartje van € 44.620 ligt in dezelfde grootorde als een vergelijkbaar model bij de concurrentie. De vormgeving is echter wel afwijkend. De combinatie van hoogtechnologische elementen met klassieke lijnen zorgt voor een uiterlijk dat qua originaliteit de concurrentie naar de kroon steekt.