De C3 Pluriël is een maat gegroeid ten opzichte van het prototype waarvan het enthousiaste onthaal aan de basis lag van het productiemodel. Een goede zaak, want daardoor kan je in het interieur vier inzittenden kwijt zonder dat er sprake kan zijn van plaatsgebrek. Iets wat van geen enkele andere cabrio met deze afmetingen of in deze prijsklasse gezegd kan worden. Cabrio zelf is in feite een wat enge benaming want je kan het model immers omtoveren tot een open air, Cabrio, berline, Spyderij Als je echt open wil rijden, dan moet je daarvoor de dakbeugels thuislaten. De hele ombouw is niet echt handig, maar met wat oefening moet het kunnen in een minuut of vier. Net onvoldoende om van ‘gedoe’ te spreken.
Tijdens het rijden heeft de koets de neiging om behoorlijk wat te gaan flexen. Een score van vier sterren op de EuroNCAP crashtests (in open toestand) bewijst echter dat Citroën de Pluriël wel stevig maakte waar het echt nodig was. Het effect op het rijgedrag is overigens verwaarloosbaar want dat is zoals we het van de Fransen gewend zijn: snedig, voorspelbaar en comfortabel.