Momenteel bestaat het gamma uit drie versies. De Active is de instapversie met een 54pk sterke 1.1l benzinemotor. Deze versie is verkrijgbaar vanaf € 8.100 en sowieso uitgerust met twee frontale airbags, een achterruitenwisser en een pre-stereo uitrusting. In combinatie met de 1.2l benzinemotor met 60pk kan je kiezen voor een Dynamic- of Emotion aankleding. De eerste heeft als voornaamste meeruitrusting ABS, elektrische stuurbekrachtiging en een in de hoogte verstelbaar stuurwiel. Het model kost exact € 9.000. De Emotion, zoals onze testwagen, doet daar nog airco, lichtmetalen velgen met een breder bandenmaatje, elektrische bedieningen voor spiegels en zijruiten vooraan, radio-cd, twee hoofdsteunen, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, mistlampjes en dakrails bovenop. In die configuratie springt het prijskaartje over de magische € 10.000 grens naar € 10.995. Je hebt dan wel een bovengemiddelde uitrusting. De optielijst blijft lang en omvat zaken als een sigaretten aansteker of metaalkleur, maar ook minder evidente zaken als een neerklapbare of verschuifbare achterbank, een configuratie voor vijf inzittenden (standaard mag u er maar met 4 in) of zaken die thuishoren in de hogere klassen. Dan denken we aan een panoramisch elektrisch open dak, een gesofisticeerde geluidsinstallatie, bandendruk- en parkeersensoren of een stabiliteitscontrolesysteem.
Fiat Panda 1.2 Inleiding
De Fiat Panda was bij zijn lancering in 1980 onmiddellijk een succes. Het publiek viel voor een kleine, ongecompliceerde en gebruiksvriendelijke auto. Het model krijgt dan ook een plaatsje tussen select gezelschap als de Citroën 2PK of de Volkswagen Kever. Auto’s die meer dan 20 jaar lang in productie bleven. Voor de originele Panda, met z’n kenmerkende hoekige vorm, was het 23 jaar. Op 5 september jongstleden werd de band immers stopgezet. Een opvolger is er in de gedaante van de nieuwe Panda gekomen. De geboorte daarvan verliep niet zo vlekkeloos. Vooral de naam was een probleemij De concept werd voorgesteld met het sympathiek klinkende Simba op het naamplaatje, maar Fiat gaf voor het Autosalon van Genève beelden vrij waarop gewoon “Small” stond. Tijdens de doop in Genève kwam dan Gingo tevoorschijn, maar het kind kon ook die naam niet houden. Vlak voor de lancering werd dan toch maar geopteerd voor Panda, nadat Renault had geprotesteerd omdat de aanduiding te veel gelijkenissen zou vertonen met Twingo. Maar er is niets mis met Panda want het is makkelijk te onthouden en het is in elk geval bekender bij het publiek dan een volledig nieuwe naam. Belangrijker is evenwel de last die de jonge telg op de schouders krijgt. De Panda moet immers niet enkel de vorige Panda en de Seicento vervangen; hij moet ook heel Fiat terug op het spoor zetten. Eerder al kreeg de Stilo die ondankbare taak toebedeeld, maar die faalde.