Fiat is blijkbaar tot de conclusie gekomen dat hun wulpse Italiaanse lijnenspel niet aanslaat, en gaat dan maar de Spartaanse toer op. Bij eerdere modellen werd de inspiratie duidelijk bij de Duitse concurrenten gezocht. De Stilo is vooral vooraan verassend sober en het front van de gefacelifte punto is voor een leek nauwelijks van dat van de vorige VW Polo te onderscheiden. We zijn dan ook verheugd dat Fiat het recept deze keer wel volledig zelf bereid heeft, zonder dat ze daarvoor weer helemaal van koers veranderden. Het geheel is net als de andere recente creaties sober en simpel met net een vleugje Italiaanse frivoliteit. Door de hoekige lijnen heeft het model alvast meer gemeen met zijn vroegere naamgenoot dan met de Seicento. Een lange wielbasis van 2,30m betekentdat de wielen ver op de hoeken geplaatst zijn. Dat heeft voordelen voor de binnenruimte, want die wordt op die manier gemaximaliseerd. Echte stoere kenmerken heeft de 3,54m lange, 1,59m brede en 1,58m hoge Panda ook. Het gaat dan onder meer om de bumperstrips en de dakstangen die bij voornoemde afmetingen ingerekend werden.
Het geeft het geheel een klein beetje de uitstraling van een mini-SUV en daar waren ze bij Fiat naar op zoek. Een échte 4x4-versie met een nog stoerdere aankleding en een verhoogde rijhoogte is trouwens op komst, al is een definitieve lanceringsdatum nog niet gegeven. Het meest opvallende kenmerk op de flank is de bolle aflijning van de zijruiten aan de bovenzijde en het contrast met het kleine rechthoekige achterruitje (dat overigens erg nuttig is voor de zichtbaarheid rondom). Bij de buitenafwerking hebben we geen losse steken kunnen ontdekken, dus die is -rekening houdend met de klasse- geheel op niveau.