Peugeot 206 RC Interieur

Peugeot 206 RC
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In het interieur worden de soft-feel materialen van de laatste facelift aangevuld met een aantal specifieke uitrustingskenmerken. De meest opvallende daarvan zijn de voorzetels. Dat zijn kuipjes met een vaste kopsteun die de bestuurder in alle omstandigheden van voldoende steun moeten voorzien. En dat doen ze, ook al hebben we een lichte voorkeur voor smallere exemplaren die je als het ware vastzuigen. Nochtans biedt de bekleding voldoende houvast, want Peugeot gebruikt Alcantara voor de contactoppervlakken. Dat wordt gecombineerd met een ton-sur-ton stofje (zilvergrijs en zwart) en leder voor de buitenranden. Het Alcantara komt terug op de deurpanelen en werd ook gebruikt voor de bekleding van het handschoenkastje. Samen met de zilverkleurige accenten en de middenconsole in carbon-look zorgt dat voor een uitzicht dat zowel sportief als luxueus is. De afdekkap van het instrumentenbordje met oranje verlichting en opvallende witte wijzers is uitgevoerd in leder. Nog meer leder werd gebruikt voor de versnellingspookmof en het ontzettend prettig in de hand liggende sportstuurtje. Door de kuipzeteltjes kies je als bestuurder bijna automatisch een wat meer verticale positie van de rug. Je zit dan wat dichter tegen het stuurwiel en hebt een betere controle. De houding is merkbaar beter dan bij de reguliere 206, die ons ondanks een hoogte- en diepteverstelling van het stuurtje toch niet voor de volle 100% tevreden kan stellen.

Achteraan offerde Peugeot een zitplaats op. De achterbank krijgt immers ook duidelijk gewelfde zitkussens en daardoor sneuvelt de middelste gordel. Wie groter is dan 1m80 krijgt het in eender welke 206 achteraan sowieso moeilijk en we hadden de indruk dat de kuipjes achteraan er in dit geval nog een paar centimeters afdoen. De vormgeving van de voorzetels vreet bovendien nog wat aan de beenruimte en ook de doorgang naar achteren is smaller dan bij de minder sportieve broertjes, maar problematisch wordt het nooit. Dat je in de RC zit, zie je ten allen tijde aan de chroomomranding van de wijzerplaten, de aluminium pedalenset, de metalen versnellingspookknop (waarvan de schacht trouwens 2cm werd ingekort voor een korte slag tussen de verschillende versnellingen) en natuurlijk de op de voorzetels geborduurde RC-logo’s.

De kofferinhoud bleef ongewijzigd op een wat magere 245l. Omdat de sportzetels achteraan gebaseerd zijn op het achterbankframe van de 206 met een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, neemt deze sportieveling die functionaliteit over. Daardoor kan je tot 1.130l laden. Onze beoordeling van de afwerking is zowat gelijk aan die van de buitenafwerking; helemaal geen foutjes, maar de verschillende onderdelen hadden wat nauwer mogen aansluiten. De materiaalkeuze tilt het geheel hier wel duidelijk naar een hoger niveau.

Geef commentaar
comments by Disqus