Weinigen zullen beweren dat de koets van de nieuwe E-Klasse meer is dan een voorzichtige evolutie van het voorgaande model, en dat is het ook niet. De snuit werd wat dynamischer met meer ovale lichtunits en meer uitgesproken plooilijnen, maar alle basisingrediënten bleven hetzelfde. De break oogt voornamelijk door een toegenomen bolle vorm van de flank ter hoogte van de achterste wielkasten sportiever dan zijn voorganger, ook al blijft het subtiel. De achterpartij werd door gebruik te maken van een schuiner geplaatste achterruit gemoderniseerd. Die wordt zo wat boller terwijl de achterste zijruiten spits uitlopen. Daardoor leunt deze nieuwe E-Klasse break aan bij de lifestyle-breaks, waar de lijn primeert boven de functionaliteit. Dat is het geval bij de C-Klasse, maar dit maal ging de autobouwer niet zo ver. De achterzijde van de berline kreeg een andere uitstraling door geheel nieuwe lichtblokken. Dat is bij de break niet het geval; de achterlichten wijken nauwelijks af van die van de vorige generatie. Uiterlijk is deze E dus een auto voor het traditionele Mercedes-cliënteel. Dat mag zich dan ook verwachten aan een volgens Duitse normen samengestelde wagen. Geen foutjes in de afwerking en perfect gelijklopende koetswerknaden.