Dat de E-Klasse een uitstekende kilometervreter is, wordt nog benadrukt door het uitgebreide veiligheidspakket (dat in deze klasse al lang geen uitzondering meer is), de soepel afgestelde doch immer efficiënte luchtophanging en de bescheiden dorst van de dieselkrachtbron. Ondanks een prettig schakelende zesbak -met lange verhoudingen die het koppel van de motor maximaal benutten- vinden we de 150pk en 340Nm sterke 2,1l CDI te licht. Een basismotor in deze klasse hoeft geen flitsende prestaties neer te zetten, toch mag het met een prijskaartje van ten minste € 41.150 ook niet ‘basis’ aanvoelen. De E220 CDI slaagt daar net niet in. Dat een gebrek noemen gaat te ver en de score wordt er dan ook nauwelijks door beïnvloed.
Mercedes E 220 CDI Break Conclusie
De Mercedes E-Klasse Break is vooral een Break voor de Mercedes-rijders. Dat merk je aan de voorzichtige designevolutie die het huidige model is ten opzichte van zijn voorganger. Ook in het interieur gebeurde niets wereldschokkends, het is uiteraard quasi gelijk aan dat van de Berline en dat was gewoon moderner dan dat van z’n voorganger. Een ruim, comfortabel en ook wel luxueus interieur (dat laatste voornamelijk dankzij de opties) strookt met onze verwachtingen, maar de zetels braken in positieve zin door ons verwachtingspatroon. De vulling is soepel, niet overdreven zacht, en het lichaam wordt quasi perfect ondersteund. Daardoor stap je na een ritje van enkele honderden kilometer niet méér vermoeid uit dan je was ingestapt. Een laadruimte van minimaal 690l en maximaal 1.950l is ook meer dan wat een gemiddelde gebruiker nodig heeft.