Onder de kap van onze testwagen zit een interessante dieselmotor. Die heeft een inhoud van 1251cc en is daarmee de kleinste diesel in productie. Een motor die trouwens naast de evidente commercialisering in andere producten van de Fiat-groep ook te vinden is bij Opel en Suzuki. Aan moderne technologie geen gebrek en dankzij een common-rail directe injectie van de tweede generatie, een turbo met intercooler en 4 kleppen per cilinder produceert deze compacte krachtbron 70pk bij 4.000t/min en een koppel van 180Nm bij 1.750t/min. Daarmee haalt de 1.045kg zware Ypsilon in combinatie met de prettig schakelende vijfbak 100km/u in 14,1 seconde en een top van 165km/u. Dat maakt dat deze nieuwe kleine Lancia zonder meer vlot, zelfs op het kantje van het sportieve, te rijden valt. Belangrijker dan het cijfermateriaal, waar dieselmotoren wat achter blijven, is immers de ijver waarmee de motor de wagen door te tussenacceleraties weet te slepen. De Mutlijet lijkt op dat vlak niet de minste moeite te hebben met het gewicht van de Ypsilon. Het auditief comfort kan beter, maar enkel bij een koudstart. In normale omstandigheden is de decibelproductie gemiddeld. Je hoort de diesel, maar het stoort nooit. De 1.2 benzine, waar we ook even mee reden, is nauwelijks stiller en kan niet overtuigen. Als je prestaties wil moet je hoog de toeren in en zelfs dan gebeurt er veel te weinig. Bovendien lust de motor dan aardig wat kostbaar vocht. De diesel heeft daar met opgegeven gemiddeld verbruik van 4,6l geen last van. Tijdens onze test haalden we een gemiddelde van 5, 8l/100km.
Het comfort aan boord is eerder afkomstig van het zitmeubilair dan van de ophanging. Lancia koos daar duidelijk voor een wat stuggere afstelling. Die heeft als voordeel dat de koets niet te veel gaat hellen en je als bestuurder duidelijk(er) weet wat het onderstel doet. Kleine schokjes worden te droog opgevangen, maar dat schrijven we toe aan de laagprofielbanden van onze testauto. De remmen voldoen zonder echt uit te blinken voor het beoogde gebruik. Hetzelfde geldt voor de besturing. De bekrachtiging is licht en door het knopje ‘City’ op het dashboard aan te klikken krijg je bij lage snelheden zelfs een overbekrachtiging. Handig als je met een minimale inspanning je auto in een parkeerplaatsje wil schikken. De voeling die je van de ophanging krijgt wordt helaas niet gecomplementeerd door feedback van het stuurtje. De rechtuitstand is zelfs uitgesproken wazig. Daar had de 1.2 minder last van.