Lancia Ypsilon 1.3JTD Interieur

Lancia Ypsilon 1.3JTD
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Als Lancia zegt dat ze meent dat de Ypsilon alles van een luxueuze berline moet hebben, behalve de afmetingen, dan hebben ze het vooral over de binnenzijde. Je kan dan ook moeilijk iets aanmerken op de materiaalkeuze. De kunststof voor de middenconsole is zelfs hetzelfde als die van de Thesis, maar ook de chroomaccenten en gekozen stofjes doen hun duit in het zakje. Een dashboard of deurpanelen die omwille van besparingsmaatregelen volledig van textiel ontdaan zijn vind je hier niet. Dankzij de optionele Skydome baadt het interieur in het licht. Niet minder dan 70% van het dakoppervlak bestaat uit glas en het voorste glazen paneel kan elektrisch opengeklapt worden. Dat deel naar achteren schuiven kan niet. De lichtinval zorgt voor een ruimer gevoel, terwijl de ruimte-indruk door een gecentraliseerd instrumentarium en een hoog op de middenconsole gemonteerd pookje ook al voordelig beïnvloed wordt. Nadeel van de combinatie is de decibelpoductie, want de omgevingsgeluiden worden door het dak merkbaar minder gedempt en een enkele keer produceert de constructie zelf ook windruis. Meer aandacht voor de afwerking binnenin zou niet misstaan; niets rammelt of kraakt maar dat is niet verwonderlijk als je de verschillende paneeltjes zo ver van elkaar steekt. De laatste tijd zijn we ook in deze klasse beter gewend.

Het stuurtje is in de hoogte en de diepte regelbaar. Dat garandeert een goede rijhouding en het zitmeubilair doet daaraan geen afbreuk. De lendensteun, die overigens voor een verwaarloosbaar bedrag in de optielijst van de twee laagste uitrustingsniveau’s staat, lijkt ons een goede investering, als je niet wil dat je onderrug verwaarloost wordt. De crèmekleurige wijzerplaten met groene verlichting zijn makkelijk afleesbaar en alle hendels en knopjes zitten logische gegroepeerd. De bediening is met andere woorden eenvoudig, als de knopjes tenminste willen doen wat ze horen te doen.

Achteraan is een voldoende ruimte voor twee kinderen. De hoofdruimte en beenruimte is te krap voor volwassenen of tieners van meer dan 1,70m. Plaats voor de voeten is er voldoende en -afhankelijk van de uitrusting- is ook de rugleuning instelbaar. De rit is dan ook voldoende comfortabel. De zetels hebben uitgesproken steunvlakken rond het zitoppervlak, ook achteraan. Als je ervoor wil bijbetalen, krijg je een verschuifbare achterbank. Daarmee kan je de krappe kofferruimte van 215l ten koste van de ruimte achteraan vergroten tot 290l. De rugleuning is ook steeds neerklapbaar. Net als bij de Panda is de Ypsilon gehomologeerd voor vier inzittenden. Vijf inzittenden kan en mag niet, tenzij je hebt geopteerd voor de extra gordel in het midden achteraan.

Geef commentaar
comments by Disqus