Lancia wil met de Ypsilon een stijlvol en economisch alternatief aanbieden voor kopers die op zoek zijn naar luxe en comfort, maar dat in een kleine wagen moeilijk vinden. De lijst technische snufjes en uitrustingsmogelijkheden is dan ook lang en dat weegt onvermijdelijk op het prijskaartje. Niet geheel in lijn met bovenstaande doelstelling is de afwerking; zowel binnen als buiten laat Lancia nog wat te veel steken vallen. Gelukkig heeft dat geen gerammel of gekraak tot gevolg en blijft het stil binnenin. Op de gebruikte materialen zelf valt niets aan te merken; een deel ervan is zelfs identiek aan die van de Thesis, die helemaal bovenaan het gamma staat. In het interieur is er vooraan voldoende ruimte. Achteraan wordt het krap aan het hoofd en de benen tenzij je enkel kinderen laat plaatsnemen. Ook de kofferinhoud is beperkt, met 215l, maar een neerklapbare én verschuifbare achterbank compenseren dat.
Je hebt, onder meer dankzij het optionele dubbele glazen dak en het centraal gemonteerde instrumentarium, nooit het gevoel met een compacte wagen onderweg te zijn. Het dieselgeluid is hoorbaar, maar niet storend. Het gevoel dat de ophanging verschaft contrasteert met de afwezigheid daarvan bij het stuur en de pedalen. Nochtans kan je met de diesel best uit de voeten en reageert de Ypsilon vooral bij de tussensprintjes aan gemiddelde snelheden alert. Dat gaat gepaard met een aangenaam laag verbruik van 4,6l/100km.