Wie zich niet laat afschrikken door het concept zou wel eens kunnen schrikken van het prijskaartje. Dat bedraagt namelijk € 37.900, een pak meer dan de pakweg € 11.000 waarvoor je al een gewone Clio kan krijgen. Toch kan je dat prijskaartje verdedigen want, zoals verderop uit deze test zal blijken, dit is in de eerste plaats een tweezits sportwagen met een centraal geplaatste zescilindermotor. Renault had ook een andere koets kunnen ontwikkelen, maar ze hebben die van de Clio als basis genomen. Als je de motor, de positie ervan en de prestaties als maatstaf neemt is het lang zoeken naar een alternatief. Als je gewoon een uitstekend presterende tweezitter wil, dan is er op z’n minst één; de Honda S2000 voor € 36.470, maar dan geef je twee cilinders, wat vermogen en enkele tienden in prestaties toe. Iets meer dan 1.600 klanten kozen voor de eerste generatie V6.
Renault Sport Clio V6 Inleiding
In 1998 toonde Renault op het Autosalon van Parijs een concept car van een Clio met een centraal voor de achteras gemonteerde V6-motor. Absurd natuurlijk, maar wel een ideale image-builder en dus werd de productieversie in november 2000 gecommercialiseerd door de Sport-afdeling van Renault. Intussen heeft Renault een nieuwe generatie Clio gelanceerd, in juni 2001, en zou ook de V6 best een aangepast uiterlijk krijgen. Dat werd dit jaar op het Autosalon van Genève voorgesteld. Maar Renault Sport heeft meer gedaan dan alleen maar andere lichtblokken gestoken; op elk niveau zijn er aanpassingen gebeurd, waarvan sommige ingrijpend. Daardoor is deze Renault Sport Clio V6, zoals hij voluit noemt, niet meer hetzelfde product.