Essentieel voor de veiligheid van een Cabriolet is een stijve koetswerkstructuur. Saab heeft daar uitstekend werk verricht. De huidige koets haalt een torsiestijfheid van 11.500Nm/graad. Dat is bijna drie maal zo veel als de vorige generatie. Omdat de 9-3 van in het begin is ontworpen om ook in een dakloze variant gecommercialiseerd te worden, was het eenvoudiger om de extra verstevigingen te voorzien. De A-stijlen zijn versterkt, er is een verstevigingsstructuur om de krachten bij een zijdelingse aanrijding af te leiden en achter de achterste zitplaatsen zitten twee rolbeugels die door middel van veren omhoog schieten als sensoren een mogelijke koprol detecteren. De inzittenden worden in geval van een ongeluk op hun plaats gehouden door driepuntsgordels met spanners, ook achteraan. De voorste exemplaren zijn in het zetelframe geïntegreerd. Frontale airbags zijn van het adaptieve type en er zijn ook zijdelingse airbags vooraan. Tot de actieve systemen horen ABS met remkrachtverdeler, remkrachtcontrole voor de bochten (om onder- of overstuur op te vangen) en mechanische remassistentie. Er is ook nog stabiliteitscontrole en tractiecontrole. Allemaal standaard. Op de achterbank zijn ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes voorzien. Ook dat hoort tot de basisuitrusting.
Geef commentaar
comments by Disqus