Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Rijgedrag

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Saab heeft dieselmotoren in het gamma, maar beperkt zich voor de Cabriolet tot de benzine-uitvoeringen. We reden met de 2.0t, die tussen de 1.8t en de 2.0T in het aanbod zit. Het is een 1988cc viercilinder-in-lijn met een lagedrukturbo en intercooler, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Die ontwikkelt 175pk bij 5.500t/min en 265Nm koppel tussen 2.500 en 4.000t/min. De motor draait zijdezacht en is nauwelijks hoorbaar, met of zonder opengelegd dak. Alleen heel hoog in de toeren komt een rauwe klank vrij. Het gebruik van een lagedrukturbo maakt het geheel niet zo zeer sneller, dan wel soepeler. Dat maakt de 9-3 alvast bij uitstek geschikt om rustig en schakellui te rijden. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Die schakelt misschien net een tikkeltje te droog en mechanisch om bij het zijdezachte karakter van de wagen te passen.

Let wel; als je de 9-3 in deze configuratie de sporen geeft, gaat het meer dan behoorlijk snel, maar ook dat lijkt met een zekere discretie te gebeuren. Je haalt 100km/u na 9sec en de topsnelheid bedraagt 220km/u. Saab geeft een gemiddeld verbruik op van 8,8l/100km. Wij strandden op een zeer redelijke 10,0l voor de gemengde cyclus.

Onze testperiode werd gekenmerkt door typische grijze en druilerige weersomstandigheden, al hebben die ons er niet van weerhouden in open toestand rond te rijden. De airco schakelt bij het openen van de kap om naar een systeem met 10 standen en als je verwarming combineert met zetelverwarming dan kan je ook als het echt winters wordt nog dakloos rondrijden. We zouden dan wel het windscherm monteren, want de 9-3 is niet de meest tochtvrije Cabrio die we al konden testen.

Het onderstel maakt gebruik van McPherson ophangingsarmen voor de voorwielophanging en een multilinksysteem voor de achteras, telkens met een antirolstang. Door de lay-out van de achtertrein sturen de achterwielen passief enkel graden tegen de stuurrichting in. Dat is voldoende om overdreven onderstuur op te vangen. De dempers zijn stug, maar omdat de rol- en rij-invloeden efficiënt gefilterd worden laat het geheel op een goede weg een eenduidige comfortabele indruk na. Korte koetswerkbewegingen verraden een pokdalig wegdek, maar de feedback voor de bestuurder is voornamelijk afkomstig van de bekrachtigde tandheugelbesturing. Stoppen doet het model middels geventileerde schijven met een diameter van 285mm vooraan en 278mm achteraan. Ruim voldoende voor het beoogde gebruik.

Geef commentaar
comments by Disqus