Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Interieur

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het interieur wordt quasi ongewijzigd overgenomen van de sedab. Het is typisch voor Saab, met een klassieke wijzerplaat met nightpanel-functie (waarbij de verlichting van alle niet-essentiële gegevens desgewenst gestaakt wordt) en dicht bij het stuur gegroepeerde bedieningsorganen en knopjes. Saab schikt die volgens de gebruiksfrequentie. Hoe vaker de bestuurder ze nodig heeft, hoe dichter bij het stuurwiel. De groepering is logisch, maar we kunnen niet stellen dat de schikking de meest overzichtelijke is die we al hebben gezien. Onderaan tegen de voorruit, zo dicht mogelijk bij het natuurlijke gezichtsveld van de bestuurder, zit een personaliseerbaar monochroom informatiedisplay. In het geval van onze testwagen wordt dat aangevuld met een hoog op de middenconsole geplaatst kleuren-LCD-scherm voor het GPS-systeem. Zoals steeds bij Saab zit het contactslot onderaan in de middenconsole en dus niet aan de stuurkolom. Leuk is de vormgeving van de handrem. Die heeft een klassieke werking, maar is vormgegeven als een beugel die aan de linkerkant van de middenconsole aansluit. Daardoor verdwijnt die als hij niet gebruikt wordt nagenoeg onzichtbaar in de rest van het interieur. Aan de rechterkant zit een identieke beugel die onderdeel uitmaakt van een flexibele opbergoplossing en de illusie versterkt.

Volgens Saab aarzelen veel mensen bij de aankoop van een Cabrio omwille van het claustrofobische gevoel dat ze in het interieur krijgen als het dak dicht is. Saab lost dat nu op door het drielagige dak te voorzien van een lichtgekleurde binnenbekleding. Dat werkt, want hoewel je natuurlijk aan de kleine achterruit en de beperkte zichtbaarheid ter hoogte van de C-stijlen nog wel merkt dat je in een Cabrio zit, is de indruk gevoelig minder. Vooral voor de achterpassagiers die amper buitenzicht hebben. De 9-3 is overigens een echte vierzitter, net als zijn voorganger. Je kan achteraan dus probleemloos met twee volwassenen plaatsnemen. De constructeur is erin geslaagd nauwelijks of niet te beknibbelen op hoofd- en beenruimte en ook de hellingsgraad van de rugleuning is normaal. Je zit dus comfortabel waardoor langere afstanden geen probleem vormen. Vooraan wordt je door comfortabel, maar nauw aansluitende zetels op je plaats gehouden. De steun is uitstekend en de zit, ondanks een licht afwijkende houding, perfect. Akoestisch comfort is vaak een teer puntje bij wagens met een stoffen dak, en de 9-3 is geen uitzondering. Ondanks de isolerende fleece-laag in het dak worden rol- en rijgeluiden manifest bij autostradesnelheden.

De kofferruimte heeft een inhoud van 352l. Met het dak in open toestand vermindert die automatisch naar 235l.

Geef commentaar
comments by Disqus