Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Exterieur

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De Saab 9-3 Cabriolet is een echte Saab, waarmee je je als bestuurder nog steeds van de massa kan onderscheiden. De Zweden zijn trouw gebleven aan hun strenge en strakke Scandinavische lijnenspel en omdat de dakloze variant zo’n succes is, werden er geen risico’s genomen. Alhoewel, de voorzijde is identiek aan die van de Sport Sedan, maar de nochtans algemeen in de smaak vallende achterlichtunits hebben plaats gemaakt voor minder elegante en meer opvallende hoekomvattende lichtblokken helemaal bovenaan de achterpartij. Een concessie voor de Amerikaanse markt, waar Saab een belangrijk deel van z’n modellen slijt en ‘stoer’ stilaan een absolute must is. Voordelig voor de zichtbaarheid is het wel, want hoe hoger hoe beter, ook al is het slechts enkele centimeters. Om de elegante coupé-achtige lijn te behouden wordt de stoffen canvas niet over vijf, maar zes beugels gespannen. Daardoor is de vorm nauwkeurig zijn de beugels nauwelijks zichtbaar. Om gewicht te besparen zijn de belangrijkste elementen van de stoffen kap uitgevoerd in Mangesium. De bediening is volautomatisch, inclusief de vergrendeling, en neemt slechts 20 seconden in beslag. Saab ontwikkelde eveneens een nieuw systeem het wegklapmechanisme. Het meest opvallende onderdeel daarvan is de aparte opening van het afdekpaneel waaronder de kap en de glazen achterruit met ontdooifunctie komt na het openen. Dat klapt immers niet meer gewoon open, maar naar achteren, boven de kofferklep.

In vergelijking met z’n voorganger wordt dit model 5,1cm breder, werd de wielbasis 7cm langer, maar het geheel toch een tikkeltje korter met een totale lengte van 4,63m. Daardoor zijn de koetswerkverhoudingen beter geproportioneerd en toont het model steviger en sportiever. Door de kap in open toestand ook geheel onder de gordellijn weg te bergen, en de gordels in de voorzetels te integreren wordt de gordellijn zuiver en ononderbroken.

Geef commentaar
comments by Disqus