De Ford Ka is sinds 1997 op de markt. Dat is aan het uiterlijk, dat voor de gelegenheid een aantal kenmerken van de Streetka kreeg aangemeten, nauwelijks aan te zien. Het biodesign van het interieur beschouwen we echter als voorbijgestreefd. Als Ford de Ka nog even in het gamma houdt -en dat ziet er naar uit- schreeuwt dat om een update. De talrijke sportieve accenten en zelfs het lederen sportmeubilair kunnen dat niet verdoezelen. Het veiligheidsniveau is acceptabel, zelfs goed als je rekening houdt met de optionele zijdelingse airbags, maar de almaar meer geavanceerde systemen die je bij recent gelanceerde Europese producten in dit segment vindt (zoals stabiliteits- of zelfs bandendrukcontrole) zijn niet verkrijgbaar.
De krachtbron is niet meteen de modernste, ook al haalt hij een Euro4-klassificatie. Dat wreekt zich bij de acceleratiecijfers en het verbruik. De Sportka is meer dan vlot, maar kan niet mee met de echte sportievelingen. Gelukkig wordt dat grotendeels gecompenseerd door de volledige uitrusting en het prettige, strakke weggedrag.